دموکراسی عراق مرهون شهید آیت الله حکیم است
تاریخ : شنبه 6 خرداد 1391
نویسنده : میلاد اصغریان

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز جمعه در مراسمی که برای بزرگداشت شهید محمدباقر حکیم و سید عبدالعزیز حکیم در تالار وحدت تهران برگزار شده بود اظهار داشت: از اینکه در روز شهادت امام هادی (ع) در این جلسه حضور پیدا کردم خوشحالم چرا که سالها ما در خدمت آیت الله حکیم و سید عبدالعزیز حکیم که هر دو از مجاهدین فی سبیل الله بودند حضور داشتیم.

وی افزود: وقتی رژیم دیکتاتوری صدام حلقه را برای حضور مردم عراق تنگ کرده بود این عزیزان در ایران بودند و یک جریان جهادی به نام مجلس اعلای عراق را به وجود آوردند؛ ما گاهی در منزل امیر شمخانی جلساتی با آیت الله حکیم برای ارزیابی وضع عراق و چگونگی کمک به مردم این کشور داشتیم که در همه این جلسات اصالت و بزرگواری روح در شهید حکیم دیده می‌شد.

لاریجانی ادامه داد: پدر بزرگوار این شیعیان یعنی آیت‌الله حکیم شخصیتی بود که در دنیای اسلام و ایران مقلد داشت و این امر یک صلابت و وقار و فهم همه جانبه برای وی ایجاد کرده بود.

رئیس قوه مقننه گفت: نقش شهیدان حکیم در تاریخ عراق نقش بی‌همتایی است و دموکراسی امروز عراق مرهون این دو عزیز است.

وی اضافه کرد: شب آخری که شهید حکیم می‌خواست به عراق مهاجرت کند شام در منزل ما دعوت بود؛ من در سیمای این شهید یک نوع گسستگی از دنیا می‌دیدم، وی خیلی آرام و عاشق مردم عراق بود.

لاریجانی ادامه داد: برخی در آن زمان می‌گفتند که شرایط عراق نامناسب است و ترور در عراق هم زیاد بود ولی شهید حکیم می‌گفت که نمی‌تواند در ایران مستقر باشد و باید به عراق برود.

لاریجانی اظهار داشت:نقش شهید حکیم در دوران حکومت دیکتاتوری صدام حرکتی کاملا اصولی و بر اساس اندیشه‌های صحیح بود و از جنس‌های بدلی که این روزها تندروها به وجود آورده‌اند نبود.

وی با بیان اینکه در طول سالهای طولانی که من در خدمت شهید حکیم بودم وضع عراق را رصد می‌کردیم و این مجاهد نستوه مظلوم واقع شد گفت: خیلی بر علیه این شهید حرف می‌زدند ولی شهید حکیم دنبال مسائل گروهی و قبیله‌ای نبود و همیشه فکر باز و همه جانبه‌ای داشت؛ این شهید همه افراد را به یک چشم می‌دید ولی پشت سر وی خیلی حرف می‌زدند.

رئیس قوه مقننه خاطر نشان کرد: ما در طول انقلاب اسلامی هم این وضع را داشتیم مثلا شهید بهشتی یکی از رجال بزرگ ایران بود و در انقلاب خیلی نقش داشت ولی پشت سر این شهید برخی حرفها را مطرح می‌کردند.

وی اظهار داشت: نگاه شهید بهشتی هم مبارزه منطقی و پایدار بر علیه استعمار جهانی بود چرا که ما از استعمار زخم دیده بودیم.

لاریجانی با ذکر این مسئله که ایده اصلی مصلحان و شاگردان امام زندگی با عزت برای مسلمانان بود اضافه کرد: بعد از انقلاب علیه شهید بهشتی در کشور بدگویی می‌شد و مقاله می‌نوشتند اما این شهید با صبوری از این مسائل عبور می‌کرد و بی‌جهت نبود که این شهید را شهید مظلوم نامگذاری کردند و شهید حکیم هم همینطور بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گروه‌گرایی یکی از مشکلات جهان اسلام است، اظهار داشت: فکر امام (ره) این بود که امت اسلام ید واحده شوند که این فکر واقعا فکر عمیقی بود.

لاریجانی با بیان اینکه در  33 سال پس از انقلاب ما هزینه زیادی برای دفاع از مسلمانان داده‌ایم گفت: یک زمانی وقتی انقلاب ایران پیروز شد آمریکا و غربی‌ها دست به دست هم دادند و به همراه برخی مرتجعین منطقه صدام را به جنگ با ایران تحریک کردند.

وی با ذکر این مسئله که ملت ایران و عراق با هم درگیری نداشتند گفت: ایرانی‌ها عراق را برای داشتن عتبات عالیات دوست داشتند ولی جنگ را یک عامل بیرونی به وجود آورد؛ آن زمان این مسئله پنهان مانده بود ولی امروز اسناد این دخالت‌ها و تحریک‌ها در حال رو شدن است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: به یکی از رهبران کشورهای منطقه چند سال پیش در یک جلسه خصوصی گفتم که منهای مسائل سیاسی یک سؤال از شما دارم و سؤالم این است که چرا پشت سر صدام قرار گرفتید و از طالبان حمایت کردید که آن فرد در پاسخ گفت ما اشتباه کردیم؛ البته ما فقط 40 میلیارد دلار به صدام کمک کردیم.

لاریجانی اظهار داشت:2  سال پیش هم به یکی از کشورهای خلیج فارس رفته بودم و با رهبر آنجا جلسه‌ای داشتم، در آن جلسه به من گفت که 2 روز قبل از حمله صدام به ایران شاه حسین اردنی به من زنگ زد و گفت پیغامی از طرف صدام دارد و پیغامش این بود که تا 2 روز دیگر قادسیه شروع می‌شود و در واقع اجازه می‌خواست که هواپیماهای عراق از آن کشور عبور کنند؛ چند روز بعد هم معاون صدام پیش این فرد آمده بود و گفته بود ما همه هماهنگی‌ها را با غربی‌ها انجام داده‌ایم و فقط شما اجازه دهید تا هواپیماها از اینجا عبور کنند تا ظرف 4 روز به تهران برسیم.

لاریجانی تصریح کرد: وقتی عراقی‌ها حمله را شروع کردند با سنگرهای جمعی از فرزندان امام مواجه شدند؛ بعثی‌ها می‌خواستند ظرف یک روز خرمشهر را بگیرند ولی این کار بیش از دو ماه طول کشید.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه عراقی‌ها در جنگ اشتباهات محاسباتی داشتند اضافه کرد: در حال حاضر دو قرائت از مجاهدت وجود دارد؛ یک قرائت باعث بصیرت و اتحاد مسلمین می‌شود و قرائت دیگر هم قرائتی است که جریانات تندرو به وجود آورده‌اند که من در اصل و فرع آن تردید دارم چرا که این جریان به خون مسلمانان توجهی ندارد و به جای جنگیدن با آمریکا خون مسلمانان را می‌ریزند.

لاریجانی تأکید کرد: آنچه که جمهوری اسلامی ایران از آن دفاع می‌کند راه مجاهدت افرادی مثل شهید حکیم است و ما به این مسئله افتخار می‌کنیم؛ ما به دفاع از حزب‌الله و حماس افتخار می‌کنیم و این مسئله را پنهان هم نخواهیم کرد.

رئیس قوه مقننه گفت: امروز جهان اسلام با پدیده نواندیشی دینی مواجه است و به خود آمده و این مسئله نتیجه مجاهدت‌هاست.

وی اضافه کرد: قبل از انقلاب‌های منطقه یکی از صاحب‌نظران مصری مقاله‌ای با عنوان اینکه چرا ما از ایران حمایت می‌کنیم نوشت که خیلی برای من جالب بود؛ یکی از مواردی که در آن نوشته شده بود این بود که ایرانی‌ها از مسلمانان حمایت می‌کنند و این راهی است که امام خمینی (ره) به ما نشان داد.

لاریجانی با ذکر این مسئله که دغل‌کاری‌هایی که امروز طوفان‌هایی به وجود می‌آورد در مسلک امام نبود ادامه داد: سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی برخی غوغاها را به وجود می‌آورند ولی شخصیت‌های بزرگ مثل آیت الله سیستانی این آتش را خاموش کردند و بسیاری از مشکلات امروز عراق با فراست و زیرکی آیت الله سیستانی سامان گرفته لذا باید قدر ایشان را دانست.

وی به شجاعت و روحیه جوانان مصری هم اشاره کرد و گفت: امیدواریم انتخابات مصر به خوبی به نتیجه برسد و حکومت در مصر مستقر شود.

لاریجانی اظهار داشت: مردم عراق امروز از یک دولت دموکراتیک برخوردارند که باید قدرش را دانست؛ گاهی اختلافاتی که دیده می‌شود انسان را ناراحت می‌کند، حیف است بعد از این همه فداکاری در عراق به خاطر بگو و مگوها روند حرکات دموکراتیک کند شود.

وی همچنین گفت: گاهی خرده می‌گیرند که چرا ایران از انقلاب مصر حمایت کرده؛ این مسلک انقلاب ایران است و ما از مردم سالاری در کشورهای اسلامی به عنوان یک اصل دفاع می‌کنیم و با اخم بعضی‌ها راهمان را جدا نخواهیم کرد.

لاریجانی تأکید کرد: امروز زمان اینکه غربی‌ها و آمریکا بخواهند برای مسلمانان نقشه بکشند تمام شده و مسلمانان خودشان راهشان را انتخاب می‌کنند.



|
امتیاز مطلب : 8
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
موضوعات مرتبط: سياست , ,
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید